Pátý snímek íránské režisérky Firouzeh Khosrovani Rentgen rodiny esejisticky vypráví o manželském páru, který se po přestěhování do Švýcarska pomalu, ale jistě odcizuje. Film dává citlivě vhled do dvou rozdílných kultur, které avšak spojuje láska.
Jediná dcera íránské matky, Firouzeh Khosrovani, jemně vypráví pomocí střípků dialogů a fotek příběh svých rodičů. Brilantně zvolená forma, kombinace starých fotografií a videodeníků, ilustračních sekvencí v domě a komentáře, postupně a realisticky odkrývá příběh, a přibližuje všechny členy rodiny divákům. Příběh o rozdělení dvou lidí na základě odlišných kultur odkrývá nesoulad mezi tradicí a moderním světem, ale také rozdíly mezi extravagantní Evropou a konvenčním Íránem v minulém století.
Komentář se střídá s hranými komentáři, které představují dialogy mezi otcem a matkou. Zda jsou dialogy pravdivé či smyšlené, není dále přiblíženo a může to vyvolávat určitou dávku nejistoty a polemizace nad celým dílem. Jakožto vyprávěcí prostředek jsou užívány fotografie a videodeníky, které jsou restaurovány, a přesto si zachovávají svou dobovost. Videodeníky jsou spíše pomocnou složkou, aby nebyl obraz příliš statický, a tak si drží snímek stále spád a divácký zájem.
Pravidelně objevující se jsou sekvence v rekonstrukci bývalého domu rodiny. Minimalisticky zařízená místnost pomocí mála prvků představuje dění právě v bývalém domě. Jediným dynamickým prvkem je pohyb kamery, který zde nefunguje jako výrazový prostředek, nýbrž jako průvodce prostředím. Koncepce užívání prostoru bez jakékoliv akce v tomto ohledu funguje výborně, a proto by s postupem filmu nebylo zapotřebí postavy, která se zde později objevuje.

Tvůrci zvolili jednoduché hudební motivy, které podporují emoci. Výraznými prvky jsou atmosféry a ruchy, díky kterým se divák dostává do daných situací a lze je nejen lépe pochopit, ale také se do nich vžít. Zvukový design je propracovaný. Není divu, jelikož to snímek potřebuje, když nemá výraznou akční vizuální stránku. Obraz je laděn do béžových a teplých barev, které odpovídají místu dění a vyjadřuje určitou dobovost.
Snímek Rentgen rodiny je výborným esejistickým filmem s neobvyklým vyprávěním a vizuálem. Zaujme především nevšední formou a citlivým komentářem. Nadčasově reflektuje problémy ve společnosti, a proto zaujme široké publikum.
![]() ![]() |
Hodnocení: | ||
Norsko/Írán/Švýcarsko, 2020, 82 min |
85 % |
||
Dokumentární | |||
Režie: Firouzeh Khosrovani | ![]() |
||
Scénář: Firouzeh Khosrovani | |||
Kamera: Mohammad Reza Jahanpanah | |||
Střih: Farahnaz Sharifi, Rainer Maria Trinkler, Jila Ipakchi | |||
Hudba: Peyman Yazdanian | |||
Hrají: Firouzeh Khosrovani, Soheila Golestani, Christophe Rezai |