Dnes započaly jarní Ozvěny Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava a my Vám přinášíme tipy, které snímky stojí za zhlédnutí.
Šváb (rež. Ai Weiwei)

V únoru 2019 předložila vláda v Hongkongu návrh zákona, který by umožnil vydání podezřelých osob z Hongkongu do rukou kontinentální Číny. Tento kontroverzní návrh vyvolal okamžitě vlnu nevole a obav ze svévolného zatýkání nepohodlných osob a politicky motivovaných soudních procesů, které mohou ohrozit hongkongskou autonomii fungující pod heslem „jedna země, dva systémy“. Vlna protestů proti tomuto návrhu vyeskalovala do podoby rozsáhlých demonstrací na podporu demokracie. Šváb natočený v době nejsilnějších protestů zachycuje nebývale intenzivní éru historie Hongkongu.
Alchymická pec (rež. Jan Daňhel, Adam Oľha)

Jan Švankmajer se po dotočení svého posledního celovečerního filmu Hmyz sám stal aktérem natáčení. Jeho tvůrčí metodu poodkrývají Jan Daňhel a Adam Oľha, kteří s mezinárodně uznávaným autorem filmů, grafik, plastik a neortodoxních myšlenek strávili tři roky. Mohli tak zachytit konkrétní situace i obecné úvahy o jídle, fetiších, konci člověka i západní civilizace. Hravý, asociativní a taktilní portrét, jehož proměnlivá podoba nastiňuje různé možnosti, jak uchopit imaginativní myšlení, doplňují pohledy kolegů a přátel, především producenta Švankmajerových filmů Jaromíra Kallisty. Prostřednictvím vzpomínek, snů a archivních záběrů filmem prostupuje umělcova manželka a múza Eva. Snímek byl nominován na Českého lva.
Stavební jáma (rež. Andrey Gryazev)

Roku 1930 dopsal Andrej Platonov Stavební jámu jako žitou dystopii sovětského režimu, který pro své občany pozbývá smyslu. Stejně jako dělníci v próze přestávají rozumět významu vykonávané činnosti a světu, který se jim pří výkopech ztrácí nad hlavou i dnes řada Rusů v příspěvcích zavěšovaných na YouTube vyjadřuje deziluze z jejich současného státu. Když jsou všechny oficiální kanály pod dohledem restriktivních orgánů, tak je možné litanie směřované přímo k prezidentu Putinovi umisťovat pouze na internet. Z nich se skládá pozoruhodná found footage freska životů dnešních Rusů, často přežívajících v chudobě a bezradnosti na rubu oficiální propagandy.
Kampaň proti klimatu (rež. Mads Ellesøe)

Publicistický dokument rozplétá síť vztahů a motivací v pozadí skupin vystupujících proti možným fatálním důsledkům klimatické krize. Výsledky bádání a prognózy odborníků v oblasti klimatologie a na to navázaných oborů zpochybňují komunikační specialisté, pro které je celý spor jen otázkou vhodně volené argumentace a schopnosti přesvědčovat laickou veřejnost. Ve světě lobbingu a postpravdy pak nepřekvapí, že některé z nejvlivnějších antiklimatických think-tanků finančně podporují největší producenti fosilních paliv. Fascinující pohled na umění klamat začíná v roce 1988, kdy se svět chystal jednat proti dopadům klimatických změn. Ropné společnosti od té doby přímo i nepřímo stály za akcemi, které měly za cíl zpomalit nebo zastavit hnutí ochránců planety a proměnit postoj společnosti v jeho neprospěch.
Odliv (rež. Roberto Minervini)
Na průměrném texaském maloměstě sledujeme život dvanáctiletého chlapce. Pobyt v přírodě a objevování místní fauny během horkých dní tvoří jedinou zábavu, kterou chlapec nachází mezi úklidem a staráním se o chod domácnosti, již sdílí se svou odtažitou matkou. Ať už vyčerpaná ze špatně placené práce ošetřovatelky v domě pro seniory, či opilá po prohýřené noci, syn za ni přebírá roli rodiče a poskytuje jí láskyplnou péči. Dokumentární estetika užívající minimalistických dialogů a obsazení hlavních postav neherci naturalisticky odráží sociální a ekonomické problémy spodních vrstev amerického jihu.
Zdroje anotací: © MFDF Ji.hlava